7 fantastiske sundhedsmæssige fordele ved gurkemeje, The Wonder Spice

Ja, du ved hvordan lækker gurkemeje smager, men der er meget mere til historien for dette ydmyge krydderi. Det er en historie, der går tilbage tusinder af år, og de fantastiske fordele ved gurkemeje kan have stærke konsekvenser for dit helbred.

Hvad er gurkemeje?

Gurkemeje eller kurkumin kommer fra roden af Curcuma longa planten, som er i ingefær familien. Denne flerårige plante, der er hjemmehørende i Sydasien, har en dyb orange farve og en hård brun hud.

Gurkemeje er en af de mest populære krydderier i verden. Hvis du er fan af asiatiske eller mellemøstlige retter, er du allerede helt bekendt med sin varme, peppende smag. Gurkemeje er også det vigtigste krydderi i karrypulver, samt ingredienserne, der giver nogle sennep deres lyse gule farve. Du kan endda bruge det til at lave drikkevarer!

Men gurkemeje kan gøre meget mere end bare sparke smagen af mad og drikkevarer. Det har været en grundpille i Ayurveda (et lægesystem med rødder i det gamle Indien) i tusindvis af år. Vi kan finde skriftlige referencer herom helt tilbage til 250 f.Kr., da Sursuta’s ayurvediske kompendium anbefalede at lave en gurkemejebaseret salve for at lindre virkningerne af forgiftet mad (1).

Den moderne videnskabelige forskning har sat denne gamle visdom til test, hvilket bekræfter gurkemejernes sted som et kulinarisk og næringsværk.

Gurkemeje Sundhedsydelser

Gurkemeje indeholder en lang række kemiske komponenter, men de vigtigste er en gruppe forbindelser kaldet curcuminoids. Curcumin er især en af de mest omtvistede planteforbindelser rundt. En søgning på PubMed-databasen viser mere end 9.300 resultater og tæller (2). Det er endda mere end andre berømte urter og krydderier som kanel, hvidløg og ginseng.

Al denne forskning har afdækket nogle imponerende sundhedsmæssige fordele ved gurkemeje …

Mindsker inflammation
Inflammede muskler og ledd forårsager det meste af den smerte, vi bærer rundt hver dag. Venstre ukontrolleret kan kronisk betændelse føre til en tøjliste over alvorlige sundhedsmæssige problemer som type 2 diabetes, hjertesygdom og endda Alzheimers (3, 4, 5).

Curcumin har en kraftig anti-inflammatorisk virkning, hvilket letter svulmer, smerter og smerter. Forskere fandt, at curcumin er i stand til at interagere med en række molekyler involveret i inflammation. Ved nedregulerende aktivitet af forskellige enzymer, cytokiner og proteiner mildner curcumin det inflammatoriske respons (6).

Nogle undersøgelser har endda fundet, at curcumin var lige så effektivt som antiinflammatoriske smertestillende piller, som aspirin og ibuprofen, ved at undertrykke inflammatorisk respons (7). Giv denne gurkemeje-baserede morgenelixir et forsøg, hvis du er nysgerrig!

Antioxidant Effects
Oxidativ stress opstår, når reaktive typer ilt (frie radikaler) overvælder din krops naturlige antioxidantforsvar. Denne ubalance – og den deraf følgende skade – er blevet forbundet fra alt til for tidlig aldring, neurodegenerative sygdomme og endda kræft (8, 9, 10).

Takket være dets molekylære struktur kan curcumin (en naturlig phenolforbindelse) skure nogle af disse frie radikaler og skabe en antioxidantvirkning (11). Curcumin neutraliserer helt sikkert frie radikaler (12). Men det stopper ikke der. Det styrker også kroppens naturlige antioxidantegenskaber ved at øge glutathionniveauet (13).

Styrker immunsystemet
En interessant undersøgelse offentliggjort i Journal of Clinical Immunology beskriver, hvordan curcumin virker som et “potent immunomodulerende middel” og kan forbedre antistofrespons. Forskerne konkluderede yderligere forskning var berettiget til at overveje curcumin som en potentiel behandling for immunforstyrrelser (14).

Gurkemeje har også antimikrobielle egenskaber. Forskellige undersøgelser fandt ud af at:

  1. Det hæmmede væksten af ​​histaminproducerende bakterier, som Bacillus cereus og Proteus mirabilis (15).
  2. Det hæmmede væksten af ​​V. parahaemolyticus, et fødevareboret patogen (16).
  3. Det havde god antifungal aktivitet mod Trichophyton longifusus (17).