Gurkemeje – nyt kosttilskud

Oversigt

Alle væsentlige fordele / effekter / Fakta og Information

I gang

Denne side på Curcumin er i øjeblikket markeret som i-fremskridt. Vi er stadig kompilering forskning.

Curcumin er det gule pigment forbundet med karry krydderi, gurkemeje, og i mindre grad Ginger. Det er et lille molekyle, som er den prototypiske “curcuminoidet ‘, og har virkninger svarende til andre polyphenoler men unikke på en måde, som det er en anden klasse af polyphenol (i forhold til de andre klasser af’ flavonoid ‘,’ stilben ‘, osv )

Det udøver potente antiinflammatoriske virkninger, og disse anti-inflammatoriske virkninger synes at være helt beskyttende mod en form for cancer progression. Men curcumin har yderligere anti-cancer effekter, der er uafhængige af dens antiinflammatoriske virkninger og er således en stærkt forsket molekyle til både forebyggelse og behandling af kræft.

Andre områder af interesse som den vedrører curcumin er lindre kognitiv tilbagegang er forbundet med aldring, bliver hjertet sundt med både elektriske midler og reducere lipid og plak niveauer i arterierne, og begge reducerer risikoen for diabetes og være en god behandling for bivirkninger forbundet med diabetes.

Det har en dårlig oral biotilgængelighed (en lav procentdel af, hvad du spiser absorberes), og dermed bør styrkes med andre midler, såsom sort peber ekstrakt, kaldet piperine. Dette er, medmindre du vil have curcumin i din kolon (da det er et kolon anti-inflammatorisk og kan hjælpe med fordøjelsen), i hvilket tilfælde du ikke ville parre den med en forbedring.

Doser op til 8g curcuminoider hos mennesker har vist sig at ikke være forbundet med meget negative virkninger overhovedet, og in vitro tests tyder curcumin har en ganske stor tærskel sikkerhed.

Hvordan tager man det

Anbefalet dosering, aktive mængder, andre detaljer

For enhver systemisk formål (trænger absorption fra tarmene), derefter en oral tilskud af curcumin i intervallet 80-500mg ville være påkrævet under antagelse ekstraudstyr. Curcumin absorberes dårligt i sagens natur, og en af følgende er obligatorisk:

  • Parring curcumin med sort peber (piperin)
  • Curcumin fytosomer kompleksbundet med Phosphatidylcholin (Meriva eller BCM-95)
  • Curcumin nanopartikler (THERACURMIN)
  • Vandopløseligt curcumin (polyvinylpyrrolidon)

Hvis en af ovennævnte forbedringer ikke anvendes, så for lidt curcumin vil blive absorberet og selv doser på op til 4,000mg kan helt inaktivt (8-16g ville kun være lidt aktiv).

Hvis du bruger curcumin til tarm formål, så absorption fra tarmene ind i blodet ikke nødvendigvis påkrævet. På grund af dette, kan man simpelthen anvende Turmeric i en dosis på 2-4g dagligt eller tage curcumin tilskud uden nogen af de førnævnte forbedringer. Læs her på tysk en videnskabelig artikel om curcumin på Eco Gaia.