Gurkemeje – nyt kosttilskud

Oversigt

Alle væsentlige fordele / effekter / Fakta og Information

I gang

Denne side på Curcumin er i øjeblikket markeret som i-fremskridt. Vi er stadig kompilering forskning.

Curcumin er det gule pigment forbundet med karry krydderi, gurkemeje, og i mindre grad Ginger. Det er et lille molekyle, som er den prototypiske “curcuminoidet ‘, og har virkninger svarende til andre polyphenoler men unikke på en måde, som det er en anden klasse af polyphenol (i forhold til de andre klasser af’ flavonoid ‘,’ stilben ‘, osv )

Det udøver potente antiinflammatoriske virkninger, og disse anti-inflammatoriske virkninger synes at være helt beskyttende mod en form for cancer progression. Men curcumin har yderligere anti-cancer effekter, der er uafhængige af dens antiinflammatoriske virkninger og er således en stærkt forsket molekyle til både forebyggelse og behandling af kræft.

Andre områder af interesse som den vedrører curcumin er lindre kognitiv tilbagegang er forbundet med aldring, bliver hjertet sundt med både elektriske midler og reducere lipid og plak niveauer i arterierne, og begge reducerer risikoen for diabetes og være en god behandling for bivirkninger forbundet med diabetes.

Det har en dårlig oral biotilgængelighed (en lav procentdel af, hvad du spiser absorberes), og dermed bør styrkes med andre midler, såsom sort peber ekstrakt, kaldet piperine. Dette er, medmindre du vil have curcumin i din kolon (da det er et kolon anti-inflammatorisk og kan hjælpe med fordøjelsen), i hvilket tilfælde du ikke ville parre den med en forbedring.

Doser op til 8g curcuminoider hos mennesker har vist sig at ikke være forbundet med meget negative virkninger overhovedet, og in vitro tests tyder curcumin har en ganske stor tærskel sikkerhed.

Hvordan tager man det

Anbefalet dosering, aktive mængder, andre detaljer

For enhver systemisk formål (trænger absorption fra tarmene), derefter en oral tilskud af curcumin i intervallet 80-500mg ville være påkrævet under antagelse ekstraudstyr. Curcumin absorberes dårligt i sagens natur, og en af følgende er obligatorisk:

  • Parring curcumin med sort peber (piperin)
  • Curcumin fytosomer kompleksbundet med Phosphatidylcholin (Meriva eller BCM-95)
  • Curcumin nanopartikler (THERACURMIN)
  • Vandopløseligt curcumin (polyvinylpyrrolidon)

Hvis en af ovennævnte forbedringer ikke anvendes, så for lidt curcumin vil blive absorberet og selv doser på op til 4,000mg kan helt inaktivt (8-16g ville kun være lidt aktiv).

Hvis du bruger curcumin til tarm formål, så absorption fra tarmene ind i blodet ikke nødvendigvis påkrævet. På grund af dette, kan man simpelthen anvende Turmeric i en dosis på 2-4g dagligt eller tage curcumin tilskud uden nogen af de førnævnte forbedringer. Læs her på tysk en videnskabelig artikel om curcumin på Eco Gaia.

Curcumin er utrolig sundt

Gurkemeje har en pebret, varm og bitter smag og en mild duft minder lidt om appelsin og ingefær, og mens det er bedst kendt som en af de ingredienser, der anvendes til at gøre karry, det giver også ballpark sennep sin lyse gule farve.

Gurkemeje kommer fra roden af Curcuma longa anlæg og har en hård brun hud og en dyb orange kød. Gurkemeje har længe været anvendt som en stærk anti-inflammatorisk i både kinesiske og indisk medicin. Gurkemeje var traditionelt kaldet “indisk safran” på grund af sin dybe gul-orange farve og er blevet brugt gennem historien som et krydderi, healing retsmidler og tekstil farvestof.

Dette diagram detaljer grafisk% DV, at en servering af Gurkemeje giver hver af de næringsstoffer, som det er en god, meget god, eller glimrende kilde ifølge vores mad Rating System. Yderligere oplysninger om mængden af disse næringsstoffer, som Gurkemeje kan findes i Food Rating System Chart. Et link, der fører dig til den tilbundsgående ernæringsprofil for Gurkemeje, og byder på oplysninger over 80 næringsstoffer, kan findes under Food Rating System Chart.

Sundhedsmæssige fordele

Gurkemeje (Curcuma longa), den lyse gule af krydderiet regnbue, er en stærk medicin, der længe har været anvendt i de kinesiske og indisk medicin som et antiinflammatorisk middel til behandling af en lang række tilstande, herunder tarmluft, gulsot, menstruation vanskeligheder, blodig urin, blødning, tandpine, blå mærker, brystsmerter, og kolik.

En potent, men sikkert Anti-inflammatorisk

Den flygtige oliefraktion af gurkemeje har vist betydelig anti-inflammatorisk aktivitet i en række forskellige eksperimentelle modeller. Endnu mere potent end dets flygtige olie er det gule eller orange pigment af gurkemeje, som kaldes curcumin. Curcumin menes at være den primære farmakologiske middel i gurkemeje. I talrige undersøgelser har curcumin anti-inflammatoriske virkninger blevet vist at være sammenlignelig med den potente lægemidler hydrocortison og phenylbutazon samt over-the-counter anti-inflammatoriske midler, såsom Motrin. I modsætning til de lægemidler, som er forbundet med betydelige toksiske virkninger (sårdannelse, nedsat antal hvide blodlegemer, intestinal blødning), curcumin producerer ingen toksicitet.

Kurkuma

En effektiv behandling for inflammatorisk tarmsygdom

Curcumin kan give en billig, veltolereret, og effektiv behandling af inflammatorisk tarmsygdom (IBD), såsom Crohns og colitis ulcerosa, nyere forskning antyder. I denne undersøgelse musene en inflammatorisk middel, der normalt inducerer colitis, var beskyttet når curcumin blev tilføjet til deres kost fem dage forinden. De mus, der modtog curcumin ikke kun mistet meget mindre vægt end kontroldyrene, men når forskere kontrolleret deres intestinal celle funktion, alle typiske tegn på colitis (mucosal ulceration, fortykkelse af tarmvæggen, og infiltration af inflammatoriske celler) blev alle meget reduceret. Mens forskerne er endnu ikke sikker på præcis hvordan curcumin opnår sin beskyttende virkning, de tror dens fordele er resultatet af ikke blot antioxidant aktivitet, men også hæmning af en større cellulær inflammatorisk middel kaldet NF kappa-B. Plus, en vigtig del af den gode nyhed rapporteret i denne undersøgelse er, at selv om curcumin har vist sig at være sikkert ved meget store doser, denne komponent af gurkemeje var effektivt ved en koncentration så lav som 0,25 pct-en mængde let leveres ved blot at nyde gurkemeje i flavorful karryretter.

Save